N-VA Aalst, de politieke stabiele factor
Samen met 45 enthousiaste kandidaten trekken we naar de verkiezingen, met een programma dat een goede mix vormt van bestuurservaring en nieuwe ideeën. We kunnen vanzelfsprekend niet alles regelen voor de komende zes jaar. Op deze pagina lees je de 45 uitgangspunten van waaruit we vertrekken om toekomstige uitdagingen aan te pakken. We willen komen tot een stabiel bestuur dat verder bouwt op het geleverde werk in ons centrum en in elk van de deelgemeenten.
Klik een partijpunt open om de details te lezen:
1. VOETJES OP DE GROND
Dit zijn moeilijke tijden met veel en vaak onverwachte problemen. We zullen hard ons best doen om deze stad goed te besturen. Realisme is daarbij de boodschap. Partijen die u gratis allerlei lekkers voorschotelen, vertellen er niet bij dat u zelf de rekening zal betalen door een verhoging van de belastingen. Goed bestuur betekent in de eerste plaats: voetjes op de grond. Zowel bij de politiek als de administratie maar ook bij de bevolking is er een cultuuromslag nodig. Niet alles kan gratis zijn. Niet elk probleem kan of moet door de overheid aangepakt worden. Niet elk leuk idee verdient automatisch subsidies. We zullen moeten kiezen.
2. GEEN NIEUWE BELASTINGEN
Een gezond financieel beleid is de basis van een goed bestuur. De belastingdruk en de schuldpositie van onze stad moeten lager blijven dan het gemiddelde van de Vlaamse centrumsteden. We blijven voldoende investeren in ons openbaar domein. Er moet ook nog geld zijn voor nieuwe projecten. Tegelijk moeten we de personeelskost onder controle houden. Bijsturingen van de begroting moeten dus gebeuren door uitgaven te schrappen, niet door nieuwe belastingen. Wel bespreekbaar zijn voorstellen om de belastingdruk anders te
3. EEN UITSTEKENDE DIENSTVERLENING
Met het nieuw administratief centrum (AC) aan De Werf hebben we onze stad inzake dienstverlening een nieuwe tijd binnengeloodst. Het werk is echter niet af. We zullen verder investeren in voldoende medewerkers en apparatuur. Alle Aalstenaars, ook die in de deelgemeenten, hebben recht op een uitstekende dienstverlening.
4. RECHT OP VEILIGHEID
Elke centrumstad kent criminaliteit maar we zijn ervan overtuigd dat een daadkrachtige aanpak wel degelijk een verschil maakt. Onze politie moet snel en op de juiste manier kunnen ingrijpen. Telkens wanneer het nodig is, zullen we rond het station en elders gerichte maatregelen nemen, zoals een samenscholingsverbod, een alcoholverbod en identiteitscontroles. We maken gebruik van de nieuwe GAS-wetgeving om overlast aan te pakken. De politie zal prioritair aandacht besteden aan de aanpak van drugs en de daarmee gerelateerde criminaliteit.
5. AANSPREEKBARE POLITIE
Het is belangrijk dat de politie in elke wijk en in alle deelgemeenten aanwezig, bereikbaar en aanspreekbaar is. We herbekijken de rol van de wijkagenten. Door het groeiend aantal politietaken en het stijgend aantal inwoners is een verdere uitbreiding van de politie noodzakelijk. We zorgen voor een goede huisvesting en uitrusting van de politie. Camera’s zijn geen toveroplossing maar ze helpen als afschrikking en dragen bij tot een efficiëntere inzet van de politie.
6. STRIJD TEGEN SLUIKSTORTEN EN ZWERFVUIL
Hier zetten we onze inspanningen onverminderd verder. In de ideale wereld is er geen probleem met sluikstorten of zwerfvuil omdat alle inwoners voldoende burgerzin aan de dag leggen. In de werkelijke wereld zijn er sancties nodig tegen dit hardnekkig probleem. Er werden nu al meer mensen ingeschakeld. We proberen verder om de pakkans te vergroten. Ook de GAS-boetes werden verhoogd.
7. AALST ZORGSTAD
De positie van Aalst als zorgstad zal verder worden uitgebouwd. Het fusieziekenhuis AZORG, waarin OLV en ASZ samengaan, is ons visitekaartje. We willen dat Aalst de komende jaren inzake zorg nationaal én internationaal de maat blijft aangeven. Siesegem wordt volledig ingevuld met Gezondheid & Zorg. Er komt een zorgcampus waar onderwijs, onderzoek en ondernemerschap elkaar ontmoeten. De ‘Health Hub 2.0’ met startende en innoverende ondernemingen krijgt een plaats op de campus.
8. ZORG DRAGEN VOOR ONZE MENSEN
‘Aalst Zorgstad’ moet ook blijken uit het beleid dat we als stadsbestuur voeren. We willen zorg dragen voor onze senioren. Het zijn deze mensen die de basis legden voor onze huidige welvaart. We streven ernaar om onze senioren zo lang als mogelijk in hun vertrouwde omgeving te laten wonen. Hier is thuiszorg een belangrijke schakel. Daarnaast willen we, gezien de stijgende drugsproblematiek, ook extra inzetten op drughulpverlening en preventie.
9. AALST BLIJFT EEN STAD OP MENSENMAAT
Aalst is op korte tijd sterk veranderd. Er zijn tal van nieuwe bouwprojecten en er komen tal van nieuwe inwoners, soms uit verre streken. Als lokaal bestuur beschikken we over weinig instrumenten om deze evolutie te sturen. Toch doen we ons uiterste best om ervoor te zorgen dat Aalst een stad op mensenmaat blijft. In de deelgemeenten willen we het landelijk karakter en de lokale identiteit behouden en versterken. Met een Beleidsplan Ruimte Aalst kiezen we voor een beheersbare groei met de focus op inbreiding en stadsvernieuwing, liever dan steeds meer open ruimte aan te snijden. Bij nieuwe bouwprojecten leggen we de nadruk op kwaliteit. Ontwikkelaars moeten bijdragen aan de gemeenschapsvoorzie-ningen die door hun projecten nodig worden, zoals bijkomende kinderopvang, nieuwe scholen en wegen. Voortbouwend op ons Beeldkwaliteitsplan trachten we waardevolle gebouwen en gevels te behouden.
10. DUIDELIJKHEID EN ZEKERHEID BIJ BOUWAANVRAGEN
Bouwen en verbouwen wordt niet alleen steeds duurder maar ook steeds ingewikkelder. Er zijn steeds meer regels over energie, asbest, hemelwater, stikstof,… We werken verder aan een klantgerichte behandeling van de aanvragen. We proberen daarbij zoveel als mogelijk duidelijkheid en zekerheid te bieden.
11. ONDERHOUD OPENBAAR DOMEIN
We blijven fors investeren in een goed onderhoud van wegen en riolering, in veilige fietspaden, in toegankelijke voetpaden en in de trage wegen. Bij heraanleg van het openbaar domein is er steeds aandacht voor een goed hemelwaterbeheer en vergroening.
12. HERAANLEG GROTE MARKT
We hebben de geplande heraanleg van de Grote Markt bewust uitgesteld om de horeca na de moeilijke COVID-periode niet nog meer in de problemen te brengen. Nu is het tijd om onze Grote Markt opnieuw aan te leggen.
13. ZORG DRAGEN VOOR ONS ERFGOED
Begin volgend jaar starten de restauratiewerken aan ons belfort. We grijpen deze kans om dit unieke gebouw veel meer open te stellen voor Aalstenaars, toeristen en scholen. In 2027 komt er een einde aan de restauratie van de Sint-Martinuskerk. Het resultaat is nu al ronduit schitterend. Dit wordt beslist één van onze toeristische troeven. Ook de Sint-Jozefkerk wordt verder gerestaureerd. Met een nieuw dak zorgen we er voor dat de omgeving van de kerk eindelijk weer veilig is. Op de site Stadhuis-Landhuis-Pupillen gaan we verder op de ingeslagen weg: samen met een privé-partner kiezen we voor kwaliteit en een goede mix van functies. We komen tot een overeenkomst en bewaken daarna de correcte uitvoering binnen de gestelde termijnen. De herontwikkeling van de site is uiterst belangrijk voor ons stadshart en een positief imago voor onze stad.
14. STRIJD TEGEN LEEGSTAND EN HUISJESMELKERIJ
Door woningen te laten leegstaan, komt er schaarste op de woonmarkt. Daarnaast leidt leegstand vaak ook tot verloedering van gebouwen. Door de reeds bestaande leegstandsbelasting trachten we dit tegen te gaan. Ook in de strijd tegen de huisjesmelkerij steken we een tandje bij.
15. SOCIALE WONINGEN: VOORRANG VOOR AALSTENAARS
Sociale woningen zijn belangrijk. We geven de voorkeur aan een goede spreiding over heet gehele grondgebied. We waken verder over het toepassen van de door N-VA ingevoerde ‘lokale binding met Aalst’. Daardoor krijgt een persoon die al langer in Aalst woont voorrang op wie hier nog maar net is. Ook de taalkennis en werkbereidheid worden gecontroleerd bij het toekennen van een sociale woning.
16. GEEN PRAKTIJKTESTEN
Met zogenaamde praktijktesten tegen discriminatie proberen sommige steden met valse aanmeldingen de burgers in de val te doen lopen. Dat zijn praktijken die eerder thuishoren in een politiestaat en die het vertrouwen tussen overheid en burger ernstig schaden. Wie optreedt namens de overheid moet zich in alle contacten met de burgers op een correcte manier identificeren.
17. CIRCULATIEPLAN: VERBETERINGEN BLIJVEN MOGELIJK
We willen dat het stadscentrum niet alleen met de fiets of met het openbaar vervoer maar ook met de auto vlot toegankelijk is. Daarom gingen we de voorbije jaren in ons mobiliteitsbeleid veel minder ver dan het vaak extreem en dogmatisch beleid van sommige andere centrumsteden. Vanzelfsprekend willen ook wij onnodig autoverkeer uit het centrum weren. Het circulatieplan is verder vatbaar voor verbetering. Daarbij mag het kind niet met het badwater worden weggegooid. Het komt er op aan om door weloverwogen ingrepen verdere verbeteringen aan te brengen.
18. VOLDOENDE EN BETAALBAARE PARKEER-PLAATSEN
Er zijn op dit ogenblik voldoende parkeerplaatsen maar zeker op korte termijn mag het aantal niet verminderen. Het is wel nodig om de leesbaarheid te verhogen: de regels moeten eenvoudiger. Bovendien moet parkeren betaalbaar blijven. Met de Keizershallen hebben we vlakbij het stadscentrum een parking met zeer redelijke tarieven. Dat willen we graag zo houden.
19. MEER EN VEILIGE FIETSPADEN, GEEN BIJKOMENDE FIETSSTRATEN
Fietsers moeten op zich op een veilige manier kunnen bewegen, zowel in het centrum als in de deelgemeenten. We willen dus inzetten op meer fietspaden die voldoende verlicht zijn en goed onderhouden worden. Er werden de voorbije jaren enkele fietsstraten ingevoerd in Aalst. Dit initiatief leidde helaas vaak tot onduidelijkheid, frustraties en gevaarlijke situaties voor beide weggebruikers. We willen, waar dit kan, fietsen en auto’s zoveel als mogelijk van elkaar te scheiden.
20. VEILIG NAAR SCHOOL
Met onze schoolmobiliteitsplannen laten we de stad, de school en de ouders samenwerken. Een veilige verkeerssituatie is niet mogelijk wanneer alle ouders op hetzelfde ogenblik hun kinderen met de auto aan de schoolpoort willen afzetten.
21. FLITSEN VOOR VEILIGHEID, NIET VOOR DE STADSKAS
2Verkeersregels zijn er om nageleefd te worden. Dat geldt overigens niet alleen voor automobilisten maar ook voor fietsers en steppers. Tegen snelheidsovertredingen en andere verkeersinbreuken moet opgetreden worden. Flitsen doen we om de verkeersveiligheid te verbeteren, niet om de stadskas te spekken. In een aantal situaties mag de snelheidsbeperking voor ons weer van 30 naar 50 km/u.
22. DEELSTEPS : EEN EINDE AAN DE ERGERNIS
We willen de initiatieven rond deelauto’s en deelfietsen behouden. We hebben het experiment met de deelsteps een eerlijke kans gegeven. Te veel gebruikers laten de deelsteps jammer genoeg na gebruik achteloos rondslingeren, waar ze ergernis en gevaarlijke situaties veroorzaken. We beoordelen het resultaat als negatief en willen hier niet verder mee gaan.
23. ONDERNEMEN WORDT AANGEMOEDIGD
We willen mee zorgen voor een ondernemingsvriendelijk klimaat in onze stad. Ondernemers zorgen immers voor een bloeiende lokale economie en voor tewerkstelling. We blijven dan graag in permanente dialoog met de Aalsterse ondernemers over ons beleid.
24. IN AALST IS RUIMTE VOOR LANDBOUW
We steunen onze landbouwers en willen hen helpen om op een duurzame manier hun werk met passie te laten doen en onze voedselvoorziening veilig te stellen. Met de 38 acties van het reeds goedgekeurde Landbouwbeleidsplan mikken we op een goed evenwicht tussen landbouw en natuur.
25. WANDELEN IN HET GROEN
We zetten ook verder in op de toegankelijkheid van natuurgebieden in de groene gordel rond Aalst. We stimuleren daarbij nieuwe initiatieven in overleg met erkende natuurverenigingen.
26. EEN REALISTISCH EN EFFICIENT KLIMAATBELEID
We hechten veel belang aan klimaat, luchtkwaliteit, groen en duurzaamheid. We zetten verder in op vergroening, ecologisch gedrag, renovatie, hernieuwbare energie en elektrificatie. We verzetten ons echter tegen louter symbolische maatregelen die vooral ergernis veroorzaken en het draagvlak voor een klimaatbeleid ondermijnen.
27. LEVENDIGE STAD
Lokale handelaars en horeca worden ten volle ondersteund en gepromoot. Onderlinge samenwerking wordt aangemoedigd. Samen werken we aan een aantrekkelijke winkel- en horecastad die ook toeristische aantrekking heeft. We promoten Aalst als een stad waar veel te beleven valt met de drie C’s (carnaval, criterium en Cirk!) maar ook met een mooie 11-juli-viering, de aankomst van Sint-Maarten, enz…
28. DE ZAAL KOMT ER
Het project Tragel Noord, met een retailzone, een multifunctionele evenementenhal en een woontoren, botste de voorbije jaren op heel wat obstakels die één voor één moesten worden opgeruimd. Nu kan het project een doorstart nemen. De uitbating van de evenementenhal is geen kerntaak van de stad en komt in handen van een externe partner.
29. MEER KINDEROPVANG
Het blijft moeilijk om het tekort aan kinderopvang weg te werken. We vernieuwen Oogappel, Duimelot en Molenwiekje en denken verder vooral aan een sterkere ondersteuning van private initiatieven. Werkende ouders krijgen voorrang.
30. TAALSTERK ONDERWIJS
De jongste jaren is het stedelijk onderwijs uitgebouwd tot een Taalsterk Onderwijs. Dat is absoluut nodig, niet alleen omdat er steeds meer kinderen uit anderstalige gezinnen zijn maar ook omdat het algemeen niveau van begrijpend lezen en leesvaardigheid daalt. We hebben aandacht voor zwakke én sterke leerlingen. We staan open voor samenwerking en kennisdeling met de andere onderwijsnetten
31. EEN BETERE VAKANTIE-SPEELPLEINWERKING
Voor veel Aalsterse gezinnen is het een heuse opgave om opvang te vinden tijdens de vakanties. Daarom zetten we verder in op speelpleinwerking. Door de inschakeling van jobstudenten proberen we de kwaliteit van dit aanbod verder te verhogen.
32. RUIMTE VOOR JEUGD
De Aalsterse jongeren krijgen een nieuwe plek waar ze met hun vragen terecht kunnen. In het nieuwe jeugddienstverleningscentrum ‘Deruit’ krijgen Overkop en Broeikas onderdak. Cinema blijft het muziek- en ontmoetingscentrum, terwijl jong ondernemerschap wordt aangemoedigd op de site Walstroom. Verder krijgen jeugdverenigingen steeds financiële steun bij hun eigen projecten en verbouwingen.
33. WIJZER WORDEN IN UTOPIA
De succesvolle werking van Utopia en de lokale bibliotheekfilialen wordt verder gezet. Er wordt specifiek ingezet op mediawijsheid en op een stimulerend taal- en leesbeleid, en op het wegwerken van de digitale kloof. Utopia blijft ook een studeerplek voor scholieren en studenten. Met ‘bibliotheek op school’ bereiken we alle scholen op ons grondgebied. Met ‘bib aan huis’ bereiken we ook wie minder mobiel is.
34. CULTUUR INSPIREERT EN VERBINDT
CC De Werf is een begrip in de ruime regio. De veelzijdige programmatie wordt alom geprezen. Met de culturele activiteiten die vanuit de stad zelf georganiseerd worden mikken we op een maximaal aantal Aalstenaars. In de vrijgekomen ruimtes in de bibliotheekkelder is er ruimte voor nieuwe initiatieven van diverse creatievelingen.
35. SENIOREN = ACTIEVE BURGERS MET ERVARING
Een groeiend deel van onze bevolking bestaat uit senioren. Deze mensen vormen echter een heel verscheiden groep met verschillende interesses, noden en verwachtingen. Voor ons zijn senioren in de eerste plaats burgers met veel ervaring, die actief willen blijven en zich vaak willen engageren.
36. STEUN AAN HET VERENIGINGSLEVEN
We vinden onze verenigingen bijzonder belangrijk en ondersteunen hen dan ook graag. Dat gebeurt via onze subsidiereglementen en door infrastructuur te verhuren aan transparante tarieven, waarbij de stad maar een deel van de werkelijke kostprijs aanrekent. Alle verenigingen zijn voor ons evenwaardig en verenigingen in dezelfde situatie worden dan ook op dezelfde manier behandeld. Door de hervorming van de investeringssubsidies en het waarborgstellingsreglement werden grotere investeringen mogelijk gemaakt
37. DENDERDAL EN BEUKENHOF: NOG MEER AALSTENAARS DOEN SPORTEN
De afgelopen jaren hebben we een grote inhaalbeweging gerealiseerd op het gebied van sportinfrastructuur. We willen op deze weg verdergaan, onder meer met de projecten Beukenhof en met Denderdal in Erembodegem. We willen de beschikbare ruimte telkens maximaal benutten. In Denderdal zal sport gecombineerd worden met onderwijs, bibliotheek en een zaal die ook door het lokale verenigingsleven kan gebruikt worden.
38. VLAAMSE STAD
Aalst is een Vlaamse stad. Nederlands blijft de taal die ons verbindt. Aan onze loketten wordt de taalwetgeving strikt toegepast. We verwachten dat nieuwkomers inspanningen leveren om Nederlands te leren en zich aanpassen aan de heersende omgangsvormen en cultuur. Onze vele initiatieven op het vlak van integratie zijn hierop gericht.
39. SOLIDAIR MAAR NIET GEK
In tijden van nood tonen we onze solidariteit. Dat deden we bijvoorbeeld met de oorlogsvluchtelingen uit Oekraïne die we hebben opgevangen. We vinden echter dat de lokale besturen niet moeten opdraaien voor het falend asielbeleid. We gaan niet in op oproepen van het federale niveau om bijkomend asielzoekers of vluchtelingen op te vangen.
40. SAMENLEVINGSPROBLEMEN ERNSTIG NEMEN
Aan elke Aalstenaar moet aandacht besteed worden. We waken over de leefbaarheid van alle stadswijken. Niemand, ook de autochtone Aalstenaar niet, mag het gevoel hebben dat hij of zij in de steek gelaten wordt. Bij problemen tussen bewoners van onze stad, moet er kort op de bal gespeeld en vermeden worden dat problemen etteren.
41. NEUTRALITEIT
Neutrale dienstverlening is een waarborg voor een gelijke behandeling van elke burger. Bovendien is de werkvloer niet de plek om een religieuze of politieke overtuiging uit te dragen. Stadsmedewerkers kunnen tijdens de arbeidstijd geen uiterlijk zichtbare tekenen of symbolen van een ideologische, filosofische, religieuze of andere levensbeschouwelijke overtuiging dragen. De toepassing van dit principe wordt ook doorgetrokken in de dienstverlening die door partners in opdracht van de stad gebeurt.
42. GEEN WOKE
We zijn gehecht aan onze tradities. Ondanks alle druk vanuit woke-hoek gaan we onze kerststal op de Grote Markt behouden, gaan we onze kerstmarkt niet herdopen in ‘wintermarkt’ en gaan we niet controleren of onze zwarte pieten wel bleek genoeg zijn. Carnaval blijft het feest van de vrije meningsuiting. Zebrapaden en andere verkeerssignalisatie dienen niet om politieke of andere inhoudelijke boodschappen te geven.
43. GENDARMERIE OP VOLLE TOEREN
Met ‘De Gendarmerie’ organiseerden we een unieke plek in onze binnenstad waar buurtrestaurant, sociale kruidenier, kinderopvang, een publieke markthal en sociale activering hand in hand gaan. De komende jaren laten we dit initiatief vanzelfsprekend op volle toeren draaien.
44. OCMW IS VANGNET MAAR GEEN HANGMAT
We zijn solidair en ondersteunen met het OCMW Aalstenaars die het meest behoeftig zijn. Iedereen heeft recht op een menswaardig bestaan. We begeleiden leefloners zoveel als mogelijk naar de zelfredzaamheid. Activering van wie kan werken, blijft prioritair. Steungerechtigden die studeren of werk zoeken, stimuleren we om dat bij voorkeur in Aalst of toch in Vlaanderen te doen. Zo wordt de integratie bevorderd, en gaan we verbrusseling tegen. We voeren gerichte controles uit naar mogelijk misbruik, zoals zwartwerk of domiciliefraude.
45. DIERENWELZIJN
Respect voor dieren is voor ons belangrijk. Klachten over inbreuken op dierenwelzijn worden ernstig genomen. Tijdens de voorbije bestuursperiode werden alle bestaande hondenlos-loopzones vernieuwd en aangepast. In Gijzegem werd de eerste hondenlosloopzone in een deelgemeente geopend. Op de Hoezekouter komt er volgend jaar nog een bij. We voeren ook verder een zwerfkattenbeleid.